Vedlikehold av båten

 
kaasboll_660-8007262.jpg

Dette gjøres etter endt sesong:

  1. Fyll opp drivstofftanken og tilsett oktanvedlikeholder.

  2. Skrog spyles og vaskes. Groe og andre vekster spyles av under, slik at båten er klar for bunnstoff neste år.

  3. Skal båten lagres ute, sørg for at den står horisontalt og at regnvann renner ut lenserørene.

  4. Gå over elektriske kontakter, koblinger og baksiden på brytere med elektrospray. Dette for å hindre korrosjon og for å fordrive fukt.

  5. Sett hovedstrøm bryter på OFF og koble fra batteri. Batteri kan godt stå i båten, men bør vedlikeholdlades 1 gang pr mnd.

  6. Sjekk nøye, alle kabelgjennomføringer i båten hvor det kan oppstå gnag. Spessielt der hvor motorkabler går inn i båten. Disse beveges når motor beveger seg.

  7. Smør strammeskruer på stolsøyler (om montert) med tjære (selges også på spraybokser).

  8. Har du kjøpt konsolltrekk trekkes dette over konsoll og sikres slik at det ikke blåser av. Har du ikke konsolltrekk anbefaler vi at du dekker til konsollen med noe annet slik at elektronikk blir spart for vær og vind.

  9. Har du kjøpt stoltrekk, trekk disse over stolene å sikre de slik at de ikke blir tatt av vinden.

  10. Eventuelt putesett, taes av å vaskes lett med vann. Legges så innendørs på et tørt sted.

  11. Drenér vannutskiller om dette er montert.

  12. Steng alle luker med lukelåsene slik at ikke noe kan bli åpnet av vind.

  13. Sikre båten slik at den står stødig uansett vær og vind.

  14. Gå over båten innvendig å se at det ikke ligger andre metallbiter i skrog og hullrom. Dette kan nemlig gi korrosjon over lengre tid.

  15. Ta en siste runde for å se etter skader eller mangler. Greit å ha det klart før neste gang den skal brukes.

  16. Se etter korosjondannelse under vannlinjen. Finner man tilfeller av korosjon skal båten stå på land til feil er funnet og utbedret!

  17. For motor, se motorens brukermanual.

Dette gjøres før sjøsetting:

  1. Se over båten at ikke noe har skjedd i løpet av tiden den har stått på land.

  2. Spyl båten om den er blitt skitten etter opphold på land.

  3. Påfør nytt bunnstoff. For bedre effekt mot groe er to strøk å anbefale. Bunnstoffet bør legges pent og jevnt med en bra rull. Veldig ruglete påført bunnstoff kan redusere hastigheten på båten. Viktig at rett type bunnstoff beregnet for aluminium brukes!

  4. Inspiserer offeranoden på båten. Vi anbefaler at den byttes hvert år, og at den innspiseres ukentlig. Dette for og forhindre skader på skrog om offeranode plutselig er borte.

  5. Gå over elektriske kontakter, koblinger og baksiden på brytere med elektrospray. Dette for å hindre korrosjon og for å fordrive fukt.

  6. Koble til batteri å fest det med medfølgende stropp slik at det står stødig. Smør gjerne batteripolene med fett.

  7. Smør strammeskruer på stolsøyler med tjære (selges også på spraybokser).

  8. Slå på hovedstrømbryter å ta en funksjonstest på det elektriske.

  9. Dra etter motorbolter for å påse at motor sitter fast på båt.

  10. Sjekk at alle bolter og muttere på den hydrauliske styresylinderen er tightet til.

  11. Sjekk oljenivå i styrepumpa. Nivå skal ligge helt i toppen av påfyllingshull.

  12. For motor, se motorens brukermanual.

  13. Ta det rolig på første tur for å sikre at alt virker som det skal.